În perioada 17-21 mai 2021 Secretariatul General al Guvernului a organizat, cu susținerea partenerilor instituționali și societății civile, Săptămâna Guvernării Deschise 2021, acțiune anuală inițiată de Guvernul României și extinsă la nivel internațional, în cadrul căreia actori din toate statele membre în Parteneriat sunt invitați să organizeze evenimente ce țin de deschiderea guvernării. În cadrul acestor evenimente pot participa funcționari publici, activiști din domeniul guvernării deschise, mediul privat și nu numai.
Tema OpenGovWeek din acest an s-a concentrat pe modul în care guvernele, instituțiile și autoritățile publice devin mai transparente, responsabile, participative și incluzive, ținând cont de contextul pandemic actual.
La nivel internațional au fost organizate peste 750 de evenimente publice la care cetățenii au fost invitați să ia parte, iar la nivel național au fost organizate, cu susținerea Secretariatului General al Guvernului, 7 evenimente online la care au luat parte peste 500 de persoane, atât speakeri cât și spectatori.
Mulțumim pe această cale tuturor instituțiilor implicate pentru organizarea acestor evenimente și tuturor participanților interesați de problematica guvernării deschise.
Pentru cei care nu au avut ocazia să participe la evenimentele cuprinse în Săptămâna Guvernării Deschise 2021, vă punem la dispoziție câte un scurt rezumat al fiecărui eveniment desfășurat.
- Webinar organizat de Secretariatul General al Guvernului intitulat ”Digitalizarea incluzivă. Abordări practice și aplicate pentru accesibilizarea instrumentelor digitale” – 17 mai 2021 https://bit.ly/3yxvOBY
Secretariatul General al Guvernului a organizat, în data de 17 mai 2021, conferință tip ”masă rotundă virtuală” intitulată ”Digitalizarea incluzivă. Abordări practice și aplicate pentru accesibilizarea instrumentelor digitale” în cadrul acțiunii anuale intitulată Săptămâna Guvernării Deschise.
În acest context, pe parcursul celor trei ore de desfășurare, a fost lansată atât o prezentare cât și o dezbatere asupra eficientizării serviciilor publice prin utilizarea noilor tehnologii, precum și dezvoltarea abilităților digitale ale destinatarilor acestora, care sunt reprezentați de publicul larg.
Evenimentul a adus împreună o serie dintre actorii publici relevanți ca furnizori de servicii publice digitale inteligente dezvoltate și în contextul crizei provocate de pandemia de COVID-19, precum și beneficiarii acestora, din sfera societății civile, tocmai pentru a identifica împreună diverse abordări practice menite să dezvolte abilitățile publicului larg în utilizarea serviciilor de tip e-guvernare.
Instituțiile și autoritățile publice participante la dezbateri au fost Ministerul Educației (Med), Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați (ANES), Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) și Primăria Sectorului 2, prin DGASPC Sector 2, iar mediul asociativ a fost reprezentat prin participarea Federației Organizațiilor Nonguvernamentale pentru Servicii Sociale (FONSS), Asociației Code for Romania, Consiliului Național al Dizabilității din România, Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, Asociației Magic Seniors, precum și de către Consiliul Tineretului din România.
În deschiderea lucrărilor, Secretarul General Adjunct al Guvernului, Istvan Zahoranszki, a prezentat acțiunea anuală OpenGov Week ce are loc la nivel global, inițiată și promovată de Parteneriatul pentru Guvernare Deschisă, al cărui membru este și România, începând cu anul 2011 și a subliniat tematica OpenGov Week din acest an care se concentrează pe modul în care guvernele, instituțiile și autoritățile publice devin mai transparente, responsabile, participative și incluzive.
Totodată, Secretarul General Adjunct al Guvernului, a mulțumit tuturor participanților pentru eforturile comune de a contribui la un cadru bazat pe transparență și guvernare deschisă, oferind suportul pentru identificarea în comun de soluții eficiente pentru dezvoltarea abilităților publicului larg în utilizarea serviciilor de tip e-guvernare.
- Webinar organizat de Agenția Națională a Funcționarilor Pubici și Institutul Național de Administrație intitulat ”Competențele Viitorului” – 18 mai 2021 https://bit.ly/33WoYYI
Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) și Institutul Național de Administrație (INA) au organizat marți, 18 mai 2021, webinarul cu tema Competențele viitorului, în contextul Lunii Europene a Diversității (EU Diversity Month) și al Săptămânii Guvernării Deschise (OpenGov Week), demers susținut de Secretariatul General al Guvernului.
Evenimentul a fost primit cu interes de către cei peste 400 de participanți: funcționari publici și personal contractual de conducere și de execuție; responsabili din structurile de resurse umane din administrația publică centrală și locală; reprezentanți ai mediului academic și ai organizațiilor neguvernamentale.
Reprezentanții Secretariatului General al Guvernului, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Agenției Naționale pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați, Asociației INACO, Societe Generale Global Solution Centre, ANFP și INA au adus în dezbatere teme privind: meseriile viitorului; accelerarea reformei prin profesionalizarea personalului; politica publică în domeniul resurselor umane din administrația publică; Concursul Național de recrutare în funcția publică pe model european; modelul cadrului general de competențe pentru funcția publică; dezvoltarea oamenilor pentru provocările viitorului; diversitatea, ca sursă de creativitate; importanța promovării femeilor în posturi de decizie; bunele practici în publicarea seturilor de date deschise.
- Webinar organizat de Secretariatul General al Guvernului intitulat ”Evaluarea impactului portalului data.gov.ro și deschiderii datelor în România” – 18 mai 2021 https://bit.ly/3fJqiUj
Echipa portalului național de date deschise din cadrul Secretariatul General al Guvernului, a organizat în data de 18 mai 2021 webinarul cu tema Evaluarea impactului portalului data.gov.ro și deschiderii datelor în România. SGG a realizat la sfârșitul anului 2020 – începutul anului 2021 un studiu de evaluare a impactului deschiderii datelor asupra societății românești, acesta reprezentând punctul de plecare pentru discuțiile din cadrul webinarului.
Subiectele abordate au vizat prezentarea metodologiei, concluziile și propunerile studiului, dar și următorii pași necesari. Ca vorbitori, au participat reprezentanți ai Secretariatului General al Guvernului, Romanian Association for Quantitative Studies (consultanți studiu), parlamentului, Institului Național de Statistică, Autorității pentru Digitalizarea României, Open Government Partnership, Zoom Report, experți e-guvernare. Astfel, invitații au făcut parte din întreg ecosistemul comunității de date deschise: reprezentanți ai portalului, experți, ai instituțiilor responsabile pe partea de policy, ai celor care dețin seturi de date de valoare ridicată, utilizatori.
Scopul webinarului a fost de a afla unde ne plasăm prin implementarea inițiativei de date deschise, care a fost impactul la nivel politic, economic, social sau de mediu, dar mai ales de a identifica bune practici în publicare și reutilizare, și modalități de îmbunătățire a proceselor.
- Webinar organizat de Ministerul Apărării Naționale intitulat ”Asigurarea accesului la informațiile de interes public privind activitatea MApN în sprijinul autorităților publice pentru prevenirea și limitarea răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2” – 19 mai 2021 https://bit.ly/3uZXQnv
În sesiunea de deschidere a webinar-ului, au fost susținute prezentări din partea ministrului apărării naționale, Nicolae-Ionel Ciucă, din partea secretarului de stat în Ministerul de interne domnul Raed Arafat şi din partea decanului Facultății de Comunicare şi Relații Publice al SNSPA, prof. univ. dr. Alina Bârgăoanu.
În cea de-a doua parte a dezbaterii au fost prezentate acțiunile concrete desfășurate de structurile MApN în sprijinul autorităților competente, centrale şi locale, pentru implementarea măsurilor şi acțiunilor decise în contextul pandemiei COVID-19 şi pentru derularea campaniei de vaccinare în România.
Astfel, reprezentanți ai Statului Major al Apărării, ai Direcției Medicale, ai Direcției de informare și relații publice precum şi ai Comitetului Național pentru Coordonarea Activităților de Vaccinare, au detaliat acțiunile desfășurate, evidențiind deschiderea pe care ministerul apărării naționale a demonstrat-o către societatea civilă oferind capabilitățile de care dispune instituția armatei în sprijinul efortului întregii comunități, atât la nivel național cât și la nivel internațional, pentru combaterea efectelor generate de pandemia COVID-19. Înregistrarea acestui eveniment este disponibilă în integralitate la adresa https://www.youtube.com/watch?v=VqeRrpm9bBY, dar și pe platforma online https://armed.mapn.ro/.
- Webinar organizat de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării intitulat ”Date colectate Smart City / IoT” https://bit.ly/2T1HzAh
În cadrul Săptămânii Guvernării Deschise de anul acesta Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării a organizat dezbaterea online cu tema „Date colectate Smart City / IoT”.
Un oraș inteligent sau smart city utilizează diferite metode electronice și senzori pentru a colecta date, cu scopul de a îmbunătăți operațiunile orașului, astfel încât să se desfășoare eficient, securizat și cât mai util și facil pentru cetățean. Autoritățile locale pot monitoriza ce se întâmplă în oraș, cum evoluează acesta și cum se poate asigura o calitate mai bună a vieții cetățenilor: fluidizarea traficului, îmbunătățirea transportului public, reducerea poluării și a consumului de energie, relația cetățenilor cu autoritatea, condițiile de locuire și sistemul de sănătate și educație, ar fi doar câteva din temele predilecte pentru un oraș inteligent.
Dezbaterea a fost o invitație către toți actorii interesați (administrații locale, companii de tehnologie și utilități publice, start-up-uri, cetățeni) de dialog și avansarea unor pași, pe următoarele subiecte: regimul de acces și utilizare al datelor colectate într-un oraș inteligent; cum pot datele deschise să ajute atât la dezvoltarea de politici publice cât și co-crearea în start-up-uri și scale-up-uri a unor soluții inovatoare într-un oraș inteligent; posibilitatea cetățenilor de a participa activ la guvernarea locală, procesele decizionale bazate pe date și transparența administrației; care sunt lecțiile proiectelor anterioare și curente de oraș inteligent și pașii următori pentru acestea.
Conversația despre date deschise în orașe inteligente este complexă și pornește de la patru piloni: infrastructura fizică inteligentă, infrastructura de date, abilitățile și competențele necesare în administrația publică locală și centrală pentru a putea utiliza datele la adevăratul lor potențial, design-ul serviciilor publice pornind de la nevoile reale ale cetățenilor (citizen-centric design), respectiv nevoie de comunicare constantă cu cetățeanul.
Toți acești piloni trebuie dezvoltați congruent, ținând seama de misiunea orașelor pe termen mediu, pentru a beneficia de o manieră optimă de oportunitățile pe care le duc datele deschise în orașele inteligente.
- Webinar organizat de Primăria Municipiului Timișoara intitulat ”Lansarea portalului de date deschise al Timișoarei” https://bit.ly/3oC4vSf
În data de 20 mai 2021, Primăria Municipiului Timișoara a organizat un eveniment online de lansare a portalului local de date deschise. Evenimentul a reprezentat un dialog între actorii locali despre valoarea unei platforme de date deschise într-o comunitatea activă a unui oraș în plină dezvoltare. Portalul agregă date deschise despre Timișoara, de la calitatea mediului (aer, apă, fonic, electromagnetic), date despre impactul COVID-19 și vaccinare, până la date demografice (nașteri/decese, structura etnică, distribuția populației pe religii), date economice (evoluția pe sectoare) și infrastructura pe educație, cultură, sănătate.
Datele pot fi folosite de către oricine pentru a analiza comportamente și evoluții, pentru a identifica probleme și oportunități și apoi a propune soluții de îmbunătățire care aduc valoare adăugată în economisirea de resurse, de timp sau în domeniul protecției mediului.
- Campania de informare publică pe tema guvernării deschise intitulată ”OpenGov Influencer”
Cu ocazia ediției din acest an a Săptămânii Guvernării Deschise, Secretariatul General al Guvernului a organizat concursul OpenGov Influencer, adresat cu precădere tinerilor, cu scopul de a promova într-o manieră inovativă principiile și valorile guvernării deschise prin transmiterea unui material video propriu între 2 aprilie – 7 mai 2021. Astfel, spoturile selectate vor face parte din conținutul campaniei de informare publică, derulată sub aceeași titulatură de la nivel guvernamental în perioada următoare. Câștigătoarelor concursului ce au realizat materialele alese în final, Cătălina-Diana Ușurelu și Cristina Feher, li se va acorda câte o diplomă de merit din partea conducerii Secretariatului General al Guvernului, ca semn al aprecierii contribuției aduse în acest proiect. • Totodată, în jurul acestui demers s-au raliat pe durata Săptămânii Guvernării Deschise cu câte un mesaj audio-video atât domnul Secretar General Adjunct Istvan Zahoranszki, cât și doi stagiari ai Programului Oficial de Internship al Guvernului din cadrul Serviciului Comunicare și Relația cu Cetățenii al Secretariatului General al Guvernului și Direcția de Comunicare și Relații cu Presa a Guvernului. Ulterior, în toamna acestui an, pentru a celebra împlinirea a 10 ani de la fondarea Parteneriatul pentru o Guvernare Deschisă, se are în vedere extinderea campaniei OpenGov Influencer prin comunicarea în același format a unor mesaje de promovare a beneficiilor guvernării deschise din partea altor demnitari guvernamentali.