Sinteza Săptămânii Guvernării Deschise (OpenGovWeek) 8 – 12 mai 2023

În perioada 8 – 12 mai 2023 Secretariatul General al Guvernului a organizat, cu susținerea partenerilor instituționali, Săptămâna Guvernării Deschise 2023, acțiune anuală organizată la nivel internațional, în cadrul căreia reprezentanți ai guvernelor, lideri politici și experți din întreaga lume se pot întâlni pentru a face schimb de idei, a găsi soluții și a se angaja la acțiuni de creștere a nivelului de implicare a publicului în procesul de guvernare.

La nivel internațional au fost organizate peste 1000 de evenimente publice la care cetățenii au fost invitați să ia parte, iar în România au fost organizate, cu susținerea Secretariatului General al Guvernului, 6 evenimente la care au luat parte peste 500 de participanți, după cum urmează:

– 9 mai, Webinar: Viitorul cadru de acces la date pentru întreprinderi și cetățeni, organizat de Institutul Național de Administrație alături de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării – România, Autoritatea pentru Digitalizarea României și Secretariatul General al Guvernului. Tematică abordată a avut în vedere avantajele reutilizării datelor deschise lor, precum și aspecte referitoare la standardizarea, interoperabilitatea și licențierea acestora.

– 10 mai, Webinar: Soluții digitale pentru administrație, organizat de Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici. Webinar-ul s-a bucurat de o prezenţă numeroasă, de peste 350 de persoane, reprezentanţi ai administraţiei publice, ai organizațiilor neguvernamentale şi ai mediului universitar. Printre concluziile extrase în urma desfășurării webinar-ului putem aminti: preocuparea crescută pentru instruirea personalului din administrație în domeniul digitalizării, necesitatea încurajării utilizării instrumentelor digitale, cu precădere în sprijinul cetăţenilor, promovarea şi reutilizarea bunele practici, crearea unei simbioze între factorii de decizie şi administrația publică pentru a potența procesul de digitalizare, existența unui nivel ridicat de așteptare din partea cetățenilor pentru ca autoritățile publice, în special cele locale, să se implice în dezvoltarea de politici de digitalizare.

– 10 mai, întâlnire online – Standardul EITI, organizată de Ministerul Energiei și EITI (Inițiativa pentru Transparența Industriilor Extractive). Evenimentul s-a desfășurat în format online și a reunit 15 participanți care au abordat transparența în industria extractivă din domeniul energetic. În cadrul evenimentului s-au discutat cerințele standardului privind transparența în industria extractivă în general, implementarea acestuia în Germania – lecții învățate și recomandări, contextul actual al României și pași de urmat.

– 11 mai, întâlnire online: Localizarea obiectivelor de investiții realizate prin PNI Anghel Saligny, organizată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei. În cadrul evenimentului, MDLPA a prezentat o aplicație web de informare a publicului cu privire la localizarea obiectivelor de investiții deja contractate și alte date relevante privind obiectivul (denumirea obiectivului, beneficiar, valoarea obiectivului, domeniul). Aplicația este disponibilă la https://shorturl.at/MPY35 și se preconizează că harta interactivă care stă la baza aplicației va fi publicată pe site-ul MDLPA în secțiunea dedicată Programului Național de Investiții Anghel Saligny. Reprezentanții MDLPA au precizat în timp ce au demonstrat capabilitățile aplicației că în viitor datele tabelare vor fi suplimentate cu informații adiționale privind indicatorii de rezultat și stadiul obiectivelor. Frecvența de actualizare a informațiilor va depinde de actualizarea informațiilor publicate și pe data.gov.ro conform angajamentului asumat prin Planul Național de Acțiune pentru Guvernare Deschisă. Pentru moment, MDLPA își propune să realizeze actualizări trimestriale urmând ca, pe măsură ce gradul de contractare va fi mai ridicat, să se treacă la o frecvență de actualizare lunară. Această aplicație poate fi replicată pentru orice program prin care sunt finanțate obiective de investiții, creându-se astfel premisele pentru realizarea unei baze de date complete privind investițiile și lucrările publice finanțate pe teritoriul României.  Setul de date va putea fi utilizat ulterior de orice instituție pentru a verifica, de exemplu, suspiciunile de dublă finanțare.

– 11 mai, întâlnire online: Prezentarea bunelor practici la nivelul Direcțiilor Județene pentru Cultură, organizată de Ministerul Culturii. Întâlnirea a avut ca scop promovarea activităților desfășurate de către Direcțiile pentru Cultură la nivel local, precum și creșterea gradului de conștientizare a importanței acestora în sistemul administrativ public. Evenimentul s-a adresat persoanelor cu funcții de conducere și de execuție din cadrul administrației publice, precum și organizațiilor neguvernamentale care activează în domeniul protejării patrimoniului cultural. Specialiștii din DJC-uri au avut ocazia de a împărtăși bunele practici și soluțiile găsite pentru a proteja și promova patrimoniul, atât din perspectiva legislației incidente (și a necesarului de completare și corijare a acesteia), cât și a obținerii surselor de finanțare. Interes în mod deosebit l-a suscitat realizarea unei evidențe GIS a patrimoniului arheologic. Evenimentul a înregistrat un număr de aproximativ 60 de participanți.

– 12 mai, Prima reuniune CERB – Consorțiu ONG-uri, organizată de Secretariatul General al Guvernului. Evenimentul a avut în vedere stabilirea bazelor de colaborare între Consorțiu și CERB, astfel încât societatea civilă să poată oferi input și expertiză relevantă pentru dezvoltarea mecanismelor de debirocratizare. Inițiativa definitivează implementarea angajamentului asumat de către Secretariatul General al Guvernului, denumit Elaborarea unui mecanism sustenabil de debirocratizare la nivelul administrației publice centrale, inclus în Planul Național de Acțiune 2020-2022 al Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă.

Mulțumim pe această cale Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerului Energiei, Ministerului Culturii, Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, Institutului Național de Administrație, Autorității pentru Digitalizarea României, specialiștilor din societatea civilă implicați în cadrul acestor evenimente și tuturor participanților interesați de problematica guvernării deschise în România.

Sari la conținut