Reuniunea Comitetului Director al Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă – New York, 20 – 21 septembrie 2016

DistribuieTwitterGoogle+Facebook

poza-ny-comitet-ogp

În perioada 20-21 septembrie 2016, s-a desfășurat la New York reuniunea Comitetului Director al Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă, la care au participat și reprezentanți ai Cancelariei Prim-Ministrului – Punct de Contact OGP în România.

 În data de 20 septembrie, Cancelaria a organizat,cu sprijinul Misiunii Ministerului Afacerilor Externe de la New York, întâlnirea de lucru a subcomitetului Peer Learning and Support, la care au participat cca. 20 de reprezentanți ai guvernelor, societății civile și OGP Support Unit din state membre OGP. Agenda a urmărit prezentarea principalelor realizări; identificarea elementelor care nu au funcționat și  formularea de propuneri de soluții. Cu toate că implicarea în procesul de Peer Learning and Support are loc prin intermediul a 4 factori  – membri ai Comitetului Director, personal Support Unit, grupuri de lucru, rețele regionale, iar calitatea implementării angajamentelor a crescut, majoritatea membrilor au afirmat că se simte nevoia de îmbunătățire a strategiei.

Urmărind această direcție, s-a propus cu prioritate promovarea mai exinsă a experiențelor și a rezultatelor de succes, demonstrarea beneficiilor cu ajutorul exemplelor de bună practică care să fie prezentate mai intens la nivel regional și internațional, precum și implicarea mai activă la nivel înalt. De asemenea, s-a susținut că lecțiile învățate și experiența celor implicați/responsabili nu trebuie irosite și că, în acest sens, ar putea fi creat Open Government Institute sau ar putea fi acordate burse pentru tineri reformatori.

În aceeași zi, delegația Guvernului României a participat la aniversarea a 5 ani de la lansarea Open Government Partnership, organizată la sediul Organizației Națiunilor Unite. Mesajul Prim-Ministrului României Dacian Cioloș a exprimat intenția de a continua implementarea angajamentelor de guvernare deschisă asumate în cadrul OGP și nu numai.

poza-pm

Ziua de 21 septembrie 2016 a fost dedicată reuniunilor Comitetului Director la nivel decizional și la nivel de grupuri de lucru, iar principalele discuții au fost concentrate în jurul Strategiei de revigorare a Open Government Partnership.

Au fost dezbătute câteva propuneri prioritare de revigorare a OGP în următorii ani printr-o strategie bazată pe evaluarea rezultatelor și consultare publică: 1. îmbunătățirea modului de co-creare și creșterea gradului de participare a cetățenilor; 2. asigurarea unor mecanisme mai bune de suport pentru co-crearea și implementarea planurilor naționale, inclusiv prin coordonarea comună a grupurilor de lucru OGP de către Cabinete, organizații ale societății civile și coaliții ale stakeholderilor; 3. stimularea angajamentelor la nivel înalt; 4. promovarea implicării și interesului arătat OGP în cadrul ministerelor, implicarea mai multor actori din societatea civilă și atragerea de noi actori care au un rol important: guverne subnaționale (locale), parlament, tineret, sector privat; 5. înnăsprirea regulamentului de aderare și menținere ca membru OGP.

Reprezentanții Guvernului Franței au prezentat graficul provizoriu al Summitului de la Paris, programat în luna decembrie 2016, structurat pe 3 teme principale: climat, transparență și digitalizare.

Au fost, de asemenea, dezbătute draftul noului Ghid pentru co-creare și propunerea de Recomandări pentru angajamentele ce implică parlamentele, drafturi ce vor fi publicate pentru consultare publică la începutul anului 2017 și apoi testate pe noul set de planuri naționale.

Un subiect intens dezbătut a fost cel legat de schimburile de experiență și asistența tehnică facilitate de OGP, precum și metode de îmbunătățire, astfel încât să ajungă efectiv la toți actorii implicați în angajamente și să se depășească nivelul elitist. S-a propus inclusiv luarea în considerare a dezvoltării unei platforme tip MOOC. Subiectul va fi dezvoltat și la Summitul de la Paris, când va avea loc o sesiune dedicată mediului academic.