Sesiune de informare OGP și date deschise în municipiul Oradea

DistribuieTweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Sesiune OGP Oradea

În data de 18 martie 2015, a avut loc la Oradea o sesiune de informare referitoare la principiile OGP și datele deschise, la care au participat, alături de echipa guvernamentală OGP România din cadrul Cancelariei Primului-Ministru: Claudiu Pop – prefectul județului Bihor, Ilie Bolojan – primarul municipiului Oradea, directori din cadrul Primăriei Oradea, reprezentanții instituțiilor și regiilor subordonate, dar și reprezentanți ai mai multor instituții deconcentrate.

Radu Puchiu, coordonatorul OGP România, a susținut o prezentare a Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă și a conceptului de date deschise – definiții, obiective, categorii de posibili utilizatori, exemple internaționale, dar și exemple adaptate la administrația publică locală.

În contextul Open Data City Census – platforma de recensământ a datelor deschise din orașele românești, potrivit căreia muncipiul Oradea ocupă locul 9, au fost enumerate categorii de seturi de date prioritare în vederea publicării și au fost recomandate o serie de măsuri.

Eduard Florea, city-managerul Primăriei Oradea, a prezentat Bune practici de guvernare deschisă la Primăria Oradea, printre care:

– aplicația interactivă Oradea City Report, o aplicație interactivă destinată cetățenilor, care a înregistrat până în prezent 4432 de descărcări și 1948 de sesizări și care va fi dezvoltată în perioada următoare;

Oradea City App, o aplicație de turism care include și un audioghid;

– servicii online care au contribuit la creșterea treptată a gradului de încredere din partea cetățenilor;

– regândirea spațiilor de relații cu publicul, în vederea creșterii eficienței administrației și a unor condiții mai bune pentru cetățeni.

În sesiunea de întrebări și răspunsuri, au fost ridicate următoarele probleme:

  • cum se verifică autenticitatea datelor;
  • dacă pot publica pe platforma data.gov.ro și alte entități decât autoritățile publice;
  • cum sunt încurajate instituțiile să publice alte date având în vedere prevederile actuale ale Legii nr. 544 privind informațiile de interes public;
  • nevoia de îmbunătățire a schimbului de informații între instituțiile publice în vederea interoperabilității, în condițiile în care există probleme de comunicare/colaborare între administrația centrală și cea locală, inclusiv probleme de sistem care produc blocaje administrative;
  • anonimizarea datelor cu caracter personal;
  • pregătirea funcționarilor, dar și a cetățenilor, pentru a face distincția între informațiile de interes public și datele deschise;
  • nevoia de îmbunătățire a serviciilor oferite cetățenilor.

În completare, dl. primar Ilie Bolojan a precizat pașii următori pentru creșterea eficienței și transparenței insituției, afirmând că printre datele ce vor fi deschise se numără toate cheltuielile efectuate, inclusiv achizițiile directe, date legate de certificatele de urbanism, de situațiile de urgență s.a.