Influența publicării datelor deschise asupra sistemelor IT guvernamentale

DistribuieTweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook

Datele prelucrate de sectorul public sunt văzute de ceva vreme ca o resursă pe baza căreia pot fi construite afaceri de succes, dar și ca o fereastră deschisă spre actul de guvernare. Ambele abordări sunt nu numai legitime, dar au și susținători de marcă precum Uniunea Europeană, prin Directivele PSI, și Open Government Partnership, prin accentul pus pe transparența guvernamentală. Completându-se reciproc, aceste viziuni adresează un orizont mai larg de timp, necesar pentru transformarea de substanță a societății în una a guvernării participative și a unei economii bazate pe date.

Asupra aceleiași problematici s-a aplecat și proiectul realizat împreuna cu OCDE – Public Governance Review – Romania Scan 2016 – la care au putut contribui numeroase persoane care activează în administrația publică sau sunt specializate în practica guvernării.

Toate cele de mai sus se concentrează mai ales asupra aspectelor organizaționale care susțin actul de guvernare și implicit producerea de date.  Deși foarte importantă, publicarea datelor trebuie însoțită însă și de o calitate corespunzătoare a acestora.

Calitatea datelor deschise reprezintă o preocupare la nivel internațional, România fiind conectată la rețelele de bune practici în domeniu. Sunt însă situații din care aici, la centrul Guvernului, am învățat foarte mult și pe care le-am adus constant în discuție.

datagov

Prima ar fi legată de verificarea rapidă cu ajutorul comunității a datelor deschise privind monumentele de patrimoniu unde s-a demonstrat că existența unui mecanism de răspuns online în portalul data.gov.ro a dus la corectarea facilă și în timp scurt a unor date greșite. Este o dovadă în plus că acesta este un mecanism ce va trebui constant luat în seamă pe viitor și pentru alte seturi de date.

Al doilea exemplu se referă la lista datoriilor persoanelor fizice către bugetele publice – cel mai accesat set de date de pe portalul data.gov.ro. Publicarea acelor date a evidențiat un număr de riscuri și amenințări de o mare diversitate, pornind de la probleme tehnice legate de interoperabilitatea bazelor de date și până la dificultatea explicării unor aspecte legale, fiscale, către un număr apreciabil de oameni – în jur de 180.000 – cu o mare varietate a gradului de educație. La mai bine de un an de la această publicare, privind înapoi, putem vedea succesiunea de măsuri generate de această publicare. Cronologic primul efort a fost orientat către corectarea sincopelor tehnice. O buclă de feed-back rapid între administrație și cetățeni a permis identificarea câtorva scenarii de blocaj al informației a căror adresare a dus la o succesiune de republicări a bazei de date. Astăzi, dincolo de soluțiile punctuale, Guvernul României depune eforturi semnificative de reorganizare instituțională[1] a prelucrării datelor din zona fiscală. O altă inițiativă majoră este discutarea raportului dintre interesul public de colectare a creanțelor și dreptul debitorilor de a le fi protejate datele personale prin sesizarea[2] Curții Constituționale a României.

Deși sunt situații diferite, am putut observa în ambele cazuri cum publicarea datelor guvernamentale a dus la o reacție de implicare din partea publicului. Cu certitudine, un rezultat major declanșat de o simplă publicare a unui set de date deschise.

Un alt rezultant important este modificarea modului în care o instituție răspunde provocării publicării de date deschise. Fie ca vorbim de reorganizări instituționale, fie doar de modificări procedurale sau tehnice la nivelul sistemelor informatice guvernamentale, schimbările prezentate mai sus au fost rezultatul interacțiunii cu publicul prin intermediul datelor deschise.

Urmărim în continuare astfel de exemple și contăm pe implicarea publicului pentru îmbunătățirea atât a cantității, cât și a calității seturilor de date deschise.

[1] http://adevarul.ro/economie/stiri-economice/premierul-tudose-cerut-anaf-ministrului-finante-realizarea-unui-sistem-date-informatice-unice-1_595fa4f85ab6550cb8e38562/index.html

[2] http://economie.hotnews.ro/stiri-consumator-21486156-articolul-lege-prin-care-anaf-publica-lista-marilor-datornici-atacat-curtea-constitutionala-cater-agentia-pentru-protectia-datelor-personale.htm